De gele trui - jaren '70

Gebruikersavatar
ludo_nws
Site Beheer
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 Okt 2017, 09:45

De gele trui - jaren '70

Berichtdoor ludo_nws » 12 Okt 2017, 21:04

Het spelbord is vrij groot en meet 73 x 59 cm.. Het is uitgevoerd op dik karton en in 3 gevouwen. Op het bord staat naast de reclame van Gazet van Antwerpen ook reclames van sponserende bedrijven en winkels uit Antwerpen stad.

Afbeelding

Het spel kan gespeeld worden met een onbeperkt aantal spelers. Er wordt een volledige Ronde van Frankrijk gespeeld over 10 ritten verreden met rittenklassementen, algemeen klassement, gele trui, groene trui, bergklassement, …. Er zijn 5 vlakke ritten, 3 bergritten en 2 tijdritten. Er wordt gespeeld voor een “pot” die vooraf door de deelnemers samengebracht is. De tijdsgeest was duidelijk anders dan vandaag want de regels suggereren zelfs om de inzet aantrekkelijk te maken door te spelen voor cola’s of sigaretten (??). De deelnemers moeten zelf voor 2 spellen kaarten (104 kaarten) zorgen en bij meer dan 5 deelnemers voor 3 spellen kaarten en ook voor eigen pionnen moet worden gezorgd. Het spelmechanisme is gebaseerd op het bekende kaartspel “pesten” waarbij gevolgd moet worden in een bepaalde en indien men dit niet kan moeten er kaarten bijgetrokken worden, door bepaalde kaarten te spelen kan met de kleur veranderen.

Spelmechanisme:

Systeem 1 met handkaarten

Bewegen

Iedere deelnemer krijgt 15 kaarten. Volgends de waarde van de gespeelde kaart gaat de pion een aantal vakjes vooruit. Men is verplicht te “volgen” in de door de vorige speler gespeeld kaartsoort (harten, ruiten, ..). tenzij men een omschakelkaart speelt (aas, heer, dame, boer) en zo van kleur verandert.

De waarde van de kaarten :

Aas 21, heer 15, dame 10, boer 5, de numerieke kaarten volgens hun waarde, de dame en de boer kunnen ook pechkaarten zijn. (als ze gebruikt worden voor omschakelen).

Kan met niet volgen of omschakelen, dan moet men een beurt passen. Een omschakelkaart verandert alleen de kleur, de pion blijft bij omschakelen ter plaatse staan. Speelt met een dame als omschakelkaart dan moet men 10 vakjes achteruit (defecte fiets), 5 vakjes achteruit met een boer als omschakelkaart (lekke band) en zelfs 20 vakjes achteruit met de schoppen dame (zwarte feeksen).

Ritverloop

Op het parcoursbord zijn verschillende symbolen en tekeningen op een aantal vakjes voorgesteld, die geven telkens pech weer waardoor 1 beurt dient te worden overgeslagen. De vakjes zijn onder andere: een pint, duik in zee, zonnebaden, wassen aan waterput, bareel, rusten op wolk, bloempjes plukken. De slag met de hamer levert 2 beurten overslaan.

Aks men geen handkaarten meer heeft en de rit is nog niet ten einde, moet men vanaf dan per beurt een kaart blind van de stapel nemen. .

Aankomst

Van zodra de eerste renner over de aankomst is gekomen, wordt de rituitslag vastgelegd met de positie van de renners op dat moment. De eerste krijgt 1 punt voor de groene trui, de tweede 2 punten, enz.. Wat de algemene stand betreft worden elke renner 1 vakje achteruit gezet voor elke kaart de speler nog in zijn hand heeft en per dame 10 vakjes en per boer 5 vakjes (schoppendame 20 vakjes). Voor de gele trui worden de punten genoteerd waarop de renner dan is terechtgekomen.

Wie als eerste een bergtop overschrijdt krijgt 5 punten , de tweede 3 en de derde 1 punt. Over de gehele ronde wordt ook een klassement opgemaakt.

Tijdritten

Er zijn 2 tijdritten van respectievelijk 75 en 100 vakjes. Men trekt kaarten en telt de waarden op tot men de 75 of 100 bereikt. Het aantal kaarten dat nodig was bepaalt het klassement. Een boer of een dame is een dode kaart, telt wel mee voor de beurten, niet voor het totaal. Afhankelijk van de soort tellen ze soms dubbel, driedubbel of vijfdubbel.

Verdeling van de pot

Bij het begin wordt er een pot samengesteld. Er zijn verdeelsleutels in functie van: het eindklassement, de groene trui, het bergklassement, ritoverwinning, drager van de geel trui, ..)

Systeem 2 zonder handkaarten

De regels verlopen analoog met het systeem met handkaarten op de onderstaande punten na…

Bij de stellen kaarten worden jokers toegevoegd.

De kaarten worden blind op een stapel gelegd en iedere deelnemer trekt om beurten een kaart die de beweging bepaalt.

Een Aas en een Heer hebben bij bergritten geen waarde.

De hindernissen op het bord zijn de klassieke die een aantal strafbeurten opleveren: de hamer, rusten, zwemmen, de bareel, dorst en een behoefte moeten doen.

Als men gedurende het spel 7 keer een joker getrokken heeft, moet men opgeven (de joker is ook een dode kaart, dus zonder vakjes zetten).

Vanaf de 4de rit worden er bij de ritwinnaar 10 punten bijgeteld als bonificatie en voor de tweede 5 punten.

Ook bij het overschrijden van een bergtop krijgen de eerste 3 bonusvakjes.

Voor de tijdritten en de verdeling van de pot gelden dezelfde regels als voor het systeem met handkaarten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat is nu het belangrijkste? Hard trappen of goed nadenken? :?

Terug naar “Spellen uit België”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast