Een wielerbaan thuis - 1947

Gebruikersavatar
ludo_nws
Site Beheer
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 Okt 2017, 09:45

Een wielerbaan thuis - 1947

Berichtdoor ludo_nws » 16 Dec 2017, 21:21

Afbeelding

Spel rond een wielerbaan uitgegeven door uitgeverij de Palm uit Antwerpen. Het spel is uit 1947 en werd aangekondigd in Far West verhalen nummer 79 van dezelfde uitgeverij. Het bord is 56 op 45 cm en is op papier uitgevoerd. Het wordt de speler aangeraden het zelf op stevig karton te plakken als het veelvuldig gespeeld gaat worden. Bij het spel horen 4 renners van 5 cm groot (papier op houten blokje) met landentruien en 1 dobbelsteen D6.

Het parcours is een spiraalvormig traject waarbij in 4 baanronden 64 vakjes worden doorlopen. Een aantal vakjes symboliseren speciale gebeurtenissen. Het is een duidelijke variant op het klassieke ganzenbord.

Afbeelding

Er worden regels gegeven voor een aantal typen wedstrijden: koers op eigen kracht (de huidige scratch), zuivere snelheid, tijdrijden en achtervolging. Het staat de baandirecteur vrij nog andere wedstrijden te bedenken. Ook is de maker overtuigd dat het spel niet alleen een plezier is voor de spelers maar ook voor de toeschouwers kan zijn.

Voor de koers eigen kracht is het aantal deelnemers onbeperkt (hoewel er slechts 4 rennersfiguren zijn). De renners vertrekken voor vakje 1 en wie het eerst over vakje 64 gaat is winnaar. Dit volgens het ganzenbord principe; als je op een vakje komt waar iemand staat moet deze laatste terug naar het vakje waar jij vertrokken bent.

Er zijn 5 vakjes met de afbeelding van spijkers waar de renner die erop komt lekt rijdt en een beurt moet overslaan omdat hij zelf de band moet herstellen. Er is 1 vakje met een valpartij en als men daarop komt moet men 3 beurten overslaan. Er zijn tegen het eind van de koers twee vakjes die de renner op en fout betrappen , op het eerste foutvakje moet de renner terug naar start, de tweede fout is minder erg en hier moet de renner 16 vakjes terug. Maar er zijn ook een aantal bonusvakjes. Op 5 plaatsen is er een vakje waar je een demarrage kunt plaatsen; kom je hierop dan mag jet het laatste gezette aantal vakjes nogmaals vooruit.

De zuivere snelheid wordt verreden met 2; 3 of 4 renners. 1, 17 , 33 en 49. Diegene die het eerst 16 vakjes aflegt (tot de startlijn van de volgende renner) is de winnaar. Daarom is het al belangrijk om de startvolgorde met een dobbelsteen te beslissen.

Het tijdrijden worden verreden zoals de eigen kracht met die uitzondering dat de straf- en bonusvakjes niet tellen. Zou een renner terechtkomen op een vakjes dat bezet is komt hij op het eerste vrije vakje erachter terecht.

De achtervolging: de hardste discipline van de piste (dixit de spelregels) waar een snelle start van levensbelang is omdat renners anders bliksemsnel kunnen worden ingelopen. De eerste renner start op 1, de tweede op 5 , de derde op 9 en de vierde op 13. De maximale lengte van de koers is 52 vakjes. De voorste gaat eerst van start. Wie ingelopen wordt moet eruit. Wanneer 1 van de renners, gelijk wie, op vakje 39 komt moet de koers herstart worden (met enkel de renners die op het ogenblik van platvallen nog in koers waren. Wie het eerst zijn aankomstlijn overschrijdt wint de proef.

Alles bij elkaar vormen de 4 proeven een soort ?Omnium? en door optelling van de 4 aparte klasseringen kan er een eindrangschikking opgemaakt worden.

Afbeelding
Afbeelding

De aankondiging :

Afbeelding
Afbeelding
Wat is nu het belangrijkste? Hard trappen of goed nadenken? :?

Terug naar “Spellen uit België”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast