wielerSIM

Gebruikersavatar
ludo_nws
Site Beheer
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 Okt 2017, 09:45

wielerSIM

Berichtdoor ludo_nws » 28 Dec 2017, 20:40

Afbeelding

“Print and Play” spel van Ludo Nauws uit België. Via internet gepubliceerd in 2012, laatste bewerking 2015.
Dit is een wielersimulatiespel waarbij de speller in de rol kruipt van toeschouwer / verslaggever. Hij stuurt geen ploeg of renners aan. Maar het volgen van het koersverloop is een plezier op zich.
Het is duidelijk bedoeld als spel voor 1 speler.

De simulatie van een wedstrijd bestaat uit 3 delen.

- Je moet eerst het parcours uitdenken. Porbeer hierbij zoveel mogelijk het karakter van de echte koers te volgen.
- Dan moet je een peloton renners samenstellen. Voorspel welke renners er goed gaan zijn in de echte koers en stel die op
- Simuleer ten slotte de wedstrijd

Dus je moet de simulatie dus in zijn geheel zien en beleven en het niet herleiden tot een partijtje dobbelen.
Vermits het een simulatiespel is, is het eens zo leuk als je het spel speelt voor de echte koers plaatsvindt.

Er kunnen zowel eendagswedstrijden als rittenwedstrijden verreden worden. een typische lengte van een simulatie bedraagt tussen de 120 en de 180 vakjes. Er wordt geen volledige koers gesimuleerd,maar enkel de finale van de koers (zeg maar de laatst 80-100km).

Afbeelding

Spelmechanisme :


Een peloton wordt gevormd door ploegen die samengesteld zijn uit een aantal verschillende types renners (maximaal 40 renners). De beweging gebeurt volgens de positie in de koers. Voor de renner die aan kop gaat wordt gedobbeld. Afhankelijk van de snelheid zal de renner die erachter staat volgen of niet. Als de snelheid van de koptrekker te laag is gaat de volger zelf gooien. Het kan ook zijn dat de koptrekker zo snel gaat dat het een demarrage is, in dat geval moet de volger proberen te counteren. Mislukt dat, dan moet daar ook worden voor gerold als beweging. De volger zal in sommige gevallen, afhankelijk van het type renner en het wegdek, proberen te versnellen in plaats van te volgen. Er is ook een hiërarchie tussen de verschillende types renners die mee de volrode bij volgen of zelfs de mogelijkheid tot volgen bergop bepaalt

In de prakrijk wordt de wedstrijd verreden op een parcours van 6 vakjes breed. Gekleurde counters duiden markante punten zoals aankomst, tussensprints,.. Voor hellingen worden counters gebruikt voor de minus-waarden. Op deze manier ontstaat snel een flexiebel parcours. Zones waar bepaalde types renners gaan versnellen worden aangeduid door vlakken in de kleur van het type rennen waar de bedoelde zone begint.

Bij het rollen van een 7 dient een bijkomende rol op de gebeurtenistabel te gebeuren. Dit kan een positieve of negatieve gebeurtenis opleveren. Het weer speelt hier ook mee.

Er is een systeem voorzien om tijden bij aankomst op te tekenen.

De route wordt beschreven aan de hand van een wegwijzer die alle hindernissen (beklimmingen, kasseien) en anderen gebeurtenissen zoals tussensprints beschrijft en de afstanden.

Afbeelding

Wil je een kopie van de regels? Kun je aanvragen via een reactie hieronder.
Wat is nu het belangrijkste? Hard trappen of goed nadenken? :?

Gebruikersavatar
ludo_nws
Site Beheer
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 Okt 2017, 09:45

Re: wielerSIM

Berichtdoor ludo_nws » 28 Dec 2017, 20:43

Wouter 16 augustus 2014 at 20:57

Oei!
Ik reed met 70renners mijn koersen

Ludo 17 augustus 2014 at 20:27

Hoi Wouter,
Gebruikte je het wielerSIM systeem? Of een eigen bewerking?
Duurde de wedstrijd niet te lang?
Had je het parcours nog verbreed?

Wouter 18 augustus 2014 at 11:44

Ik heb wel natuurlijk wat aanpassingen moeten doen. De wedstrijden duren wel 4 tot 5 uur.
Ik probeer meerdere parcours te testen zodat knechten minder kansen krijgen dan de kopmannen om bijvoorbeeld Parijs-Roubaix te winnen. Tot nu toe doe ik alleen wat testen.
Ik heb gisteren de E3 van Harelbeke gereden .
uitslag:
1.T.Boonen
2.Z.Stybar
3.L.Boom
4.S.Vanmarcke
5.J.Debusschere

Wouter 18 augustus 2014 at 14:20

Ook zijn de banen 7 tot 8 plekken breed.

Ludo 18 augustus 2014 at 18:34

Ja ik denk wel dat dat laatste nodig is..

Roberto Pietrangeli 22 december 2015 at 14:39

Hi Ludo,
I sent you an email with, attached, the Wielersim Rules traslated in Italian.
If you want, you can make available it for all italian users.
Check if you received it.
Christmas greetings and best wishes to you and your family.
Roberto Pietrangeli

Ludo 10 januari 2016 at 13:01

Hi Roberto

Sorry for the late answer but I was very busy last weeks:-)

Also best whishes for you and your family for 2016!!

I am working today on a small adaption of my rules (version 2.0) , the main change is the system used for uphill roads. It will become more simple. I geuss the English tex will be available in a few weeks)..

cheers

Ludo
Wat is nu het belangrijkste? Hard trappen of goed nadenken? :?


Terug naar “Spellen uit België”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast