Wat is Flandrien?

Alles over deze regelset
ludo_nws
Site Beheer

Wat is Flandrien?

Berichtdoor ludo_nws » 08 Okt 2017, 19:51

Al heel wat jaren speelden we geregeld de Homas Tour Pro regels. Homas Tour Pro is de uitgebreide regelset die Ruben in’t Groen gemaakt heeft bovenop de originele regels van het succesvolle Homas Tour (Um Reifenbreite).

Ik (Ludo Nauws) speelde zelf een variant op deze regelset. Nu ik onlangs ook de bergopregel drastisch gewijzigd heb werden de verschillen toch zo groot dat ik de regelset die ik speel omgedoopt heb tot “Flandrien”. Dit om het voor de lezers hier duidelijk te houden.

“Flandrien” is op zich geen betere regelset dan “Homas Tour Pro”, het is een eigen afweging en persoonlijke voorkeur om dingen op een andere manier te benaderen. Alleen door de vernieuwde bergopregel wordt het bouwen van parcoursen wel een pak eenvoudiger !!

Bij de Spelverslagen vindt je verslagen van gespeelde spellen.

Wil je een starterspakket met de regels ontvangen, graag dan een berichtje onderaan deze pagina.

Afbeelding

De kenmerken van de spelregels zijn:

- Het peloton bestaat uit maximaal 6 ploegen van 4 renners plus 5 neutrale renners die door het spel, aangestuurd worden. Een ploeg telt een kopman, een klimmer, een sprinter en een knecht.
- Er kunnen zowel Klassiekers als Rondes gereden worden. De wedstrijden worden ingedeeld per type (vlak, heuvelachtig, bergritten wat invloed heeft op krachtkaarten). Er is een systeem voor tijdsbepaling en in Rondes zijn naast het algemenen klassement ook klassementen voor punten, bergen , strijdlust en is er geld te verdienen.
- Elke renner heeft een vormkaart die een aanduiding is van de vorm-van-de-dag. Deze kaart wordt pas in de wedstrijd getrokken . Kans op betere vorm kan bekomen worden door minder diep te gaan in de vorige rit of vitamines te kopen via het verdiende geld.
- Er wordt bewogen door ofwel dobbelstenen te rollen, ofwel voorgaande renners te volgen. Er zijn regels om renners tussen te laten in de volgrij en om kop over te geven.
- Elke ploeg heeft een set krachtkaarten: individuele kaarten per renner die dobbelstenen kunnen vervangen. Door de kaarten te spelen voor er gerold wordt, wordt er tempo gemaakt. Kaarten spelen door achteraf dobbelstenen te vervagen zorgen voor een demarrage. Met een individuele krachtkaarten kan een demarrage ook gecounterd worden.
- Bij een worp van 7 is er een kanstabel , dit kan zowel positieve als negatieve dingen in zich houden. Regen, binnenbochten en rijden op kasseien verhogen het risico op negatieve dingen. In een Ronde speelt het ploegenklassement ook mee of een renner al dan niet snel wordt geholpen.
- Valpartijen kunnen voorkomen, maar kunnen ook ontweken worden.
- Er zijn neutrale renners in het spel die steeds kop overnemen, bonus krijgen in functie van het type wedstrijd, pech kunnen krijgen zoals andere renners en een minimale snelheid rijden.
- Het wegdek bestaat uit vlakke weg, bergop en kasseien. Afdalingen komen niet voor.. Bergop is er een volg-prioriteitsregel die zegt wie kan volgen in functie van het type renner en de steilte van de klim. Ook de mogelijkheid om over de top te kunnen volgen hangt af van de graad van de beklimming.
- Het weer heeft invloed op de koers. Regen zorgt voor een negatieve invloed op de kanstabel. Bij zijwind is er een regel voor waaierrijden.
- Een aangekomen groep renners gaat sprinten voor de overwinning, met een voordeel voor de sprinters en een voordeel voor de renners die uit het wiel komen.
- Voor Ronden is er een systeem voor een proloog voorzien. Reguliere tijdritten zijn niet voorzien.
Wat is nu het belangrijkste? Hard trappen of goed nadenken? :?

ludo_nws
Site Beheer

Re: Wat is Flandrien?

Berichtdoor ludo_nws » 20 Okt 2017, 13:24

Wat reacties uit de oude blog
===
Dennis Frank 5 februari 2015 at 04:01 (Edit)
Ludo,
Thanks! I’ve got a couple of translator options, so I imagine I can get the general sense of what you’ve done. Your description here give me a good start. I’ll definitely send a note if I’m confused. ;-)
I’ve got a basic design for the 3-D project and the supplies to work with, but just haven’t had the time to actually start building. I’ve had roofing projects and other more pressing “real life” jobs to do first. Too many projects! Not enough time!
Thanks, again, for sending the Flandrien rules and for this great site.
Dennis
===
Pieter Bleijenberg 13 maart 2016 at 15:01 (Edit)
Complimenten voor je prachtige site.
Heb de wielerhobby weer opgepakt na een paar jaartjes afwezigheid.
Intussen, zie ik, veel veranderd. (alleen maar ten goede).
Om mijn spellen weer wat te -up-daten – ,mocht ik graag (indien mogelijk) het starterspakket en de pdf van de puntenkoers ontvangen.
B.v.b. mijn hartelijke dank.
M.v.g
Pieter
===
Dimitri 2 augustus 2016 at 06:32 (Edit)
Beste Ludo
Prachtige site, enorm uitgebreid en als gepassioneerd wielerliefhebber een droom om ideeën op te doen. Daarom zou ik ook graag uw starterspakket ontvangen om zelf eens wat uit te proberen.
Alvast bedankt
Mvg
Dimitri
===
Tim 11 februari 2017 at 15:18 (Edit)
Dank je wel Ludo!

Even een vraagje: tot hoeveel renners blijft dit speelbaar? Is 10 teams van 4 en dus 40 renners haalbaar en heb jij al ervaring met de problemen die dit kan geven?
Groeten
Tim
Ludo 11 februari 2017 at 16:31 (Edit)
Hoi Tim

40 lijkt me niet haalbaar. Rond de 25 is het maximum. met 40 ga je in het begin vrij veel blokkades krijgen , maar nog belangrijker is peloton in de koers altijd rekt en bij 40 renners zitten de laatste renners echt te ver om nog in het stuk voor te komen.
We hebben op de club ook al is met 10 spelers gespeeld, maar dan best van ploegen van 4 naar ploegen van 3 renners …
Ludo
Tim 13 februari 2017 at 14:58 (Edit)
Bedankt voor je reactie!

Na het lezen van de regels heb ik nog enkele vraagjes:
1) Moet een demarrage altijd aangekondigd worden op voorhand of mag je na je worp beslissen om alsnog een demarrage te plaatsen?
2) Bij het counteren van een demarrage over een bergtop zie ik het als volgt: Je mag counteren als je 2 legale krachtkaarten kan spelen, maar kan nooit verder dan het maximale equivalent in vakjes vooruit gaan (12 voor 3de categorie, 11 voor 2de, enz.). Is dit juist?
3) Als renner A,B en C vlak achter elkaar rijden en renner A valt probeert B te ontwijken. Deze gooit een 6 en ontwijkt de val. Moet renner C nu ook gooien om te ontwijken of valt deze nooit omdat renner B voor hem niet valt?
4) Ik neem aan dat renners die aansluiten op een treintje gewoon meegenieten van de +1 van dat treintje?
Tim
Tim 13 februari 2017 at 22:20 (Edit)
En nog 1 laatste vraag: Hoe bepaal je welke krachtkaarten worden gebruikt (Er staat iets in de regels dat er ongeveer 17 gebruikt worden van de 28 totaal beschikbare).
Mag je deze verdelen hoe je wil en dus 1 renner er heel veel geven en een andere geen en dat ook tijdens rittenwedstrijden?
Ruben 15 februari 2017 at 18:03 (Edit)
Het is een discussie die we al vaker hebben gehad. Zelfs als je de weg breder maakt tot bijv. 5 of 6 vakjes, dan nog zal het peloton na een tijdje uitrekken en is het verschil tussen de voorsten en de achtersten zo groot dat een deel van de renners inderdaad bijna onmogelijk nog voorin komen om een rol te spelen.
Ludo 28 februari 2017 at 19:10 (Edit)
Hoi Tim,
Ik zie dat je nog wat vraagjes gesteld hebt:::-)
1) de demarrage moet niet aangekondigd worden. Na de worp beslis je. (Je gaat ook waarschijnlijk pas demarreren als je minstens 1 5 of een 6 gerold hebt).
2) Dat maximaal volgen over de top klopt min of meer. In de laatste versie van de regels is het een equivalent van 12 bij 3de en 2de cat, Een equivalent van 10 bij 1ste en BC. Dit zorgt ervoor dat renners op of net voord e top een gaatje kunnen slaan zonder te demarren. Maar gezien de volger een equivalent van 12 vooruit gaat heeft hij nog altijd een voordeel.
3) Elke renner die zou kunnen vallen moet apart gooien of hij de val heeft kunnen ontwijken. Dus een renner die kan vallen en in et wiel stond van een renner die de val ontweken heeft kan ook nog altijd vallen.
4) exact , alle renners die normaal het treintje kunnen volgen gaan mogen volgen.
5) Bij mij kun je inderdaad de krachtkaarten naar eigen inzicht verdelen. In de originele regels van Ruben worden die vastgelegd (iedereen gelijk). Ik speel met die hard warmgamers en daar hebben we wel de gewoonte onze legers op basis van een puntensysteemzelf samen te stellen. Zodat je wat eigen toets kunt aanbrengen. EN naj je kunt kiezen door bepaalde renners veel kaarten te geven en anderen zelfs geen. maar dat zijn dan zwakken schakels die niet kunne helpen als het al is moet. EIgen keuze.
Bovendien kun je toch maar 7 kaarten aan 1 renner geven (de 28 beschikbare kaarten zijn 4 reeksen van 7). En een renner met 7 kaarten kan 3 keer demarren/counteren en 1 keer tempo rijden, of 12
keer demarreen/counteren en 3 keer tempo rijden (voor een demarrage heb je 2 kaarten nodig).
In een rittenkoers verdeel je voor elke rit de kaarten opnieuw, dus je speelt niet met eenzelfde reeks voor de hele rittenkoers. Je kunt de verdeling van de kaarten perfect laten afhangen van het profiel van de rit.
Ludo
===
rudy 5 oktober 2017 at 18:58 (Edit)
Ludo,
Prachtige site. Heb vroeger in mijn jeugd mijn eddy Merckx spel helemaal kapot gespeeld.
Nu organiseer ik met mijn fietsclub een bordspellen avond in november. Ik vind dit spel nergens meer. Maar je flandrien spel lijkt me een verbeterde versie. Graag had ik dit starterspakket ontvangen. Hoe kan ik gemakkelijk aan die plastieken rennertjes komen ??
mvg

MarrHolland

Berichtdoor MarrHolland » 26 Dec 2017, 18:26

Beste Ludo,

Met belangstelling de wielrenspellen-site gevolgd. Zelf ben k in het bezit van enkele wielrenspellen.

Graag ontvang ik het door u ontworpen starterspakket van Flandrien in pdf-vorm
Veel succes met u site/hobby.

Marr

ludo_nws
Site Beheer

Berichtdoor ludo_nws » 26 Dec 2017, 19:42

Hoi Marr

Het starterspakket zou in je mailbox moeten zitten !
Veel plezier ermee. Als je er vragen over hebt dan hoor ik het wel.

De site gaat afgeslankt worden, maar alle informatie blijft wel beschikbaar. Ik probeer meer dingen te laten lopen via het forum hier. Dat kan dan iets interactiever worden:-)

Ludo

Terug naar “Flandrien (eigen spel)”